چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر پیش‌بینی بروز گرد و خاک در 12 استان کشور استفاده از ماسک توصیه می‌شود.

آلودگی هوا

 به گزارش اخبار چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب‌دا) مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار با اشاره به اینکه ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی را بگیرند افزود: ما به شهروندان توصیه می‌کنیم از ماسک‌های ویژه‌ای که برای این شرایط مناسب هستند استفاده کنند.

دکتر ندافی گفت: ذرات گرد و غبار از نظر اندازه کاملاً متفاوت هستند و از ذرات درشت (غیرقابل تنفس) تا ریز (قابل تنفس) طبقه‌بندی می‌شوند، که ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند. اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: ذرات ریزتر دارای اثرات نسبتاً مهمی بر سلامت انسان هستند. بیشتر ذراتی که در پدیده گرد و غبار حضور دارند از نوع ذرات درشت یا غیرقابل تنفس هستند و تهدیدی جدی برای سلامت مردم ایجاد نمی‌کند. ولی ممکن است در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی دارند مانند مبتلایان به آسم و آمفیزم مشکلاتی ایجاد کند.

مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار تصریح کرد: لازم است هموطنان برای جلوگیری از آلودگی ذرات گرد و غبار حتماً از پوشش مناسب برای مواد غذایی استفاده کرده و این مواد را در یخچال نگه دارند.

شایان ذکر است استان‌هایی که احتمالاً با پدیده گرد و غبار مواجه هستند. شامل استان‌های ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، یزد، مرکزی و همدان هستند.

کد خبر 112522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز